Keer terug
Hoe stormschade aangeven bij de brandverzekering?
Image of the blog article

Hoe stormschade aangeven bij de brandverzekering?

Een zware storm met overvloedige regen, krachtige windstoten en hevige hagelbuien kan uw woning ernstig beschadigen. Lees hier welk telefoonnummer u kunt bellen voor dringende hulp en hoe u de stormschade het best aangeeft bij uw brandverzekering.

Stap 1. Bijstand bij stormschade

Als u een brandverzekering bij Vivium hebt, kunt u voor dringende hulp beroep doen op de uitgebreide bijstand van Vivium. Via het nummer 02/406 30 00 wordt u onmiddellijk verder geholpen en dat 7 dagen op 7, 24 uur op 24.

De bijstand kan bijvoorbeeld een vakman sturen om dringende beschermingsmaatregelen uit te voeren. Als uw woning onbewoonbaar is, wordt uw inboedel veilig opgeslagen, wordt er huisvesting voor u gezocht … Alle info hierover vindt u in de algemene voorwaarden van uw brandverzekering VIVIUM Woning of bij uw makelaar.

Stap 2. Voor eigenaar en huurders

Als u eigenaar bent van een woning, zal uw brandverzekering de stormschade aan uw woning vergoeden. Bent u huurder, dan kunt u niet aansprakelijk worden gesteld voor de stormschade aan de huurwoning. De eigenaar van het gebouw moet de schade aangeven bij zijn verzekeringsmaatschappij.

Stap 3. Contacteer uw makelaar

Contacteer vervolgens zo snel mogelijk uw makelaar om samen alle nodige gegevens te verzamelen voor de schade-aangifte bij Vivium. Denk onder andere aan:

  • uw polisnummer
  • de datum en plaats van het schadegeval
  • de precieze omstandigheden en oorzaak van de schade
  • een eventuele raming van de opgelopen schade
  • foto’s van de schade
  • uw rekeningnummer

Stap 4. Stormschade bij de buren

Door de storm kan uw woning schade veroorzaakt hebben bij de buren. Denk bijvoorbeeld aan een dakpan die van uw huis op de auto van de buren is gewaaid. Die schade wordt vergoed door de polis BA Gezin. Breng alvast uw makelaar op de hoogte, maar uw buren moeten ook zelf een aangifte doen bij hun eigen verzekering.

Stap 5. Zorg ervoor dat de stormschade niet erger wordt

Voor u de schade herstelt, wacht u op groen licht van uw makelaar. Ondertussen kunt u wel al enkele maatregelen nemen om de schade te beperken. Controleer bijvoorbeeld of er geen dakpannen loszitten, bedek uw dak om verdere water- of windschade te voorkomen, bescherm uw meubelen met oude lakens, vang het water op als het dak lekt. Eventueel kunt u een noodreparatie uitvoeren, maar wel steeds in overleg met uw makelaar. Bewaar zeker alle beschadigde stukken, zo hebt u bewijsmateriaal van uw schade. Deze ‘reddings- en behoudkosten’ worden overigens vergoed door uw brandverzekering.

Stap 6. Erkenning als natuurramp

Soms vraagt uw gemeente- of stadsbestuur om een formulier in te vullen met de gegevens van uw stormschade. Zo kan het de schade in uw gemeente of stad inventariseren en een aanvraag doen om de storm te laten erkennen als natuurramp.

Wordt de storm erkend als een natuurramp, dan kan het rampenfonds een deel van de schade vergoeden, maar enkel dat deel van de schade dat niet verzekerbaar is. Dat betekent dat het rampenfonds enkel de schade vergoedt die niet gedekt wordt door uw brandverzekering.

Sinds 1 maart 2007 verzekeren alle brandverzekeringen de schade aan woonhuizen en hun inboedel door overstromingen, aardbevingen, opstuwing of overstroming van riolen, terreinverschuivingen en –verzakkingen. Voor de vergoeding van dergelijke schade kunt u dus niet rekenen op het rampenfonds, maar wel op uw brandverzekeraar. Meer informatie op www.rampen.be.

Stap 7. Vergoeding stormschade

Om de schade en dus ook de schadevergoeding te kunnen inschatten, komt eventueel een  verzekeringsexpert langs. Dat hangt af van de grootte van het schadegeval:

  • Bij beperkte schades is er normaal geen expert nodig. Uw makelaar zal de schade volledig zelf regelen of na overleg met de maatschappij. Ook in dit geval zijn steeds een schaderaming en duidelijke foto’s noodzakelijk.
  • Bij grotere of speciale schadegevallen komt er wel een expert langs. Hij bepaalt hoe groot de schade is en stelt een rapport op. Als u akkoord gaat met het begrote bedrag, stort Vivium binnen de vijf werkdagen na het rapport de schadevergoeding op uw rekening.

Stap 8. Herstelling stormschade

Vanaf het moment dat u en uw verzekeraar het eens zijn over de schadevergoeding, kunt u starten met de herstellingswerken.

Uw makelaar staat u bij

Samengevat: bij stormschade kunt u voor dringende hulpverlening terecht bij uw bijstandsverlener. Contacteer daarna uw makelaar om samen met hem de aangifte te doen. Hij zal u begeleiden doorheen het proces om de schade zo snel mogelijk geregeld te krijgen.

Meest gelezen